W potocznej mowie niewiele jest takich pojęć psychologicznych o dawnej ichtiologii, które weszłyby do potocznego języka. W potocznym rozumieniu, mówiąc o osobie z temperamentem, zakładamy, że nie wszyscy ten temperament posiadają. Tak naprawdę jednak każdy z nas posiada jakiś rodzaj energii życiowej. Temperament każdy posiada i u każdego temperament jest inny.
Mówiąc o temperamencie, mówimy o tym, w jakim tempie i jak aktywnie człowiek funkcjonuje. Po przekroczeniu pewnej granicy szybkości działania pojawia się nadpobudliwość psychoruchowa. Niektóre osoby przez tę nadmierną aktywność dużo słabiej radzą sobie przez to z codziennością.
Z tą dynamiką działania wiąże się też poszukiwanie stymulacji. Od temperamentu będzie zależało, do czego w życiu będziemy dążyć, czy będzie tak duże poszukiwanie aktywności, że trzeba będzie dostarczyć sobie bardziej ekstremalnej dawki wrażeń (np. uprawiając sporty ekstremalne).
Jeśli mówimy o temperamencie, to mówimy o tym, że on leży u podłoża tego, jak aktywnie i jak szybko działamy. Temperament nie mówi nam o treści zachowania – nie mówi nam o tym, co robimy, tylko jak.
Temperament jest jednym z najstarszych pojęć w psychologii i filozofii. Kolebką temperamentu jest starożytność. U podstaw leży analiza Hipokratesa. Hipokrates próbował w organizmie ludzkim poszukiwać odpowiedników czterech wielkich żywiołów (mieszanka flegmy, krwi, żółci i żółci czarnej). 600 lat później grecki lekarz Galen sięgnął do myśli Hipokratesa i stwierdził, że w tym jest jakaś prawda. Swoje dokonania opisał w pracy “De Temperamentis”. Typologia Hipokratesa-Galena jest w potocznym użyciu.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.