Co komunikujemy innym, wsiadając do środka komunikacji miejskiej?
Tak naprawdę nie wypowiadamy żadnych słów, ale cała nasza postawa jest pewnym rodzajem komunikacji. Nie nawiązujemy kontaktu wzrokowego, najczęściej odwracamy się do ściany i czytamy regulamin, reklamy, itd. Mało kto staje twarzą w twarz, większość bokiem, najczęściej odwracamy się tyłem.
Wiadomość, jaką przekazujemy drugiej osobie, ma dwa aspekty:
– treść i aspekt relacyjny
– po tym, co mówimy i komunikujemy, zawsze coś zostaje! Słowa mają ogromną wagę, z której często nie zdajemy sobie sprawy
– porozumiewanie się jest niepowtarzalne – w każdej nowej sytuacji słowa mają inne znaczenie
Nie wszystkie komunikaty są tworzone po to, żeby je w pełni zrozumieć (głównie dotyczy to reklam i właściwości prezentowanych produktów).
Mówienie ma pewne ograniczenia ilościowe i gadulstwo nie zawsze jest dobrze postrzegane.
Porozumiewanie się jest ważne, ale nie rozwiązuje wszystkich naszych problemów. Gdyby ludzie chcieli się skutecznie porozumiewać, to w poradniach rodzinnych byłoby znacznie mniej pacjentów.
Nie rodzimy się z umiejętnością skutecznego porozumiewania się, to jest zdolność, jaką nabywamy w toku socjalizacji.
Kompetencja komunikacyjna – odnosi się do umiejętności skutecznego porozumiewania się (pozwalającego osiągnąć nam cel). Kompetencji komunikacji możemy się nauczyć.
Kompetencja językowa – z tym się rodzimy, mamy aparat słuchu, mowy, dopiero potem nakładają się na to umiejętności językowe. Można posiadać kompetencje językowe i nie mieć przy tym kompetencji komunikacyjnych.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.