Fazy snu
Sen zaczyna się od kilkuminutowego stanu hipnagogicznego (fragmenty jawy, wyobrażenia, minisny). Po nim następuje faza snu o wolnych ruchach gałek ocznych (NREM – non-rapid eye movement), inne nazwy: sen głęboki…
Po tym okresie snu wolnofalowego pojawia się kolejny rodzaj snu – sen o szybkich ruchach gałek ocznych (REM). Sen płytki lub faza snu paradoksalnego – łatwo obudzić osobę śniącą. Najczęściej występują marzenia senne. Następuje całkowite rozluźnienie mięśni, dlatego śniący o ruchu człowiek nie porusza się. Pierwsze stadium snu REM pojawia się po około 90 minutach od snu wolnofalowego. Marzenia senne trwają ok 10 minut.
U osób dorosłych tego typu cykl powtarza się ok 4-5 razy . Wraz z długością snu spada udział najgłębszego stadium snu wolnofalowego.
Kolejne fazy snu mają szansę się pojawić tylko wtedy, gdy śpimy odpowiednio długi czas. Po zbyt krótkim śnie człowiek czuje się ospały. Różni ludzie mają różne zapotrzebowania na sen, jednemu wystarczają 4 godziny snu, dla większości jednak potrzebne jest ok 8 godzin snu.
Według wielu badaczy faza REM konieczna jest do uporządkowania pamięci. U noworodków i dzieci do ok. 2 lat życia fazy snu REM są znacznie większe, u noworodków do 8 godzin. Pod koniec 2 roku życia faza ta zostaje ograniczona do ok 3 godzin i później stopniowo maleje do 2 godzin.
W tym pierwszym okresie życia sen wykorzystywany jest do utrwalania koncepcji świata realnego.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.