Mamy różne oblicza, czasami dokuczamy innym, ale stać nas też na działania wzniosłe – staramy się być pomocni. Przez zachowania prospołeczne mamy na myśli udzielanie pomocy, z różnym kosztem.
Typy zachowań prospołecznych:
– zachowania pomocowe
– ofiarność
– altruizm
Zachowanie prospołeczne – działanie na rzecz drugiej osoby, za to otrzymuje się nagrodę
Ofiarność – pomoc bezinteresowna
Altruizm – różnica między altruizmem i ofiarnością jest cienka. W ofiarności pomagamy, bo czujemy się dobrze niosąc pomoc. Jeśli mówimy o altruizmie (najwyższy stopień poświęcenia dla drugiej osoby), to działanie nie dla dobrego samopoczucia, działanie motywowane wyłącznie chęcią poprawy czyjejś sytuacji.
Dlaczego w ogóle powinniśmy oczekiwać pomocy? Gdy przyjdzie trudna chwila, możemy liczyć na pomoc innych. Reguła wzajemności – jeśli my pomożemy, inni mogą pomóc nam.
Dlaczego ludzie sobie pomagają? Bardzo często dla zdobycia aprobaty. W momencie udzielania pomocy często podnosimy swoją pozycję społeczną i zyskujemy aprobatę otoczenia i osoby, której pomagamy. W ten sposób eksponujemy swoje pozytywne cechy.
Pomagając innym często poprawiamy sobie sami nastrój. Dobrze się czujemy w tej sytuacji pomagania. Działanie na rzecz drugiego człowieka wpływa pozytywnie na nasze myślenie o sobie.
Najchętniej i najłatwiej przychodzi nam pomaganie osobom bliskim.
Analizowano zachowania osób pomagających zawodowo (ratownicy, lekarze, itd.). Okazało się, że najpierw pomagają swoim najbliższym, potem dopiero myślą o innych.
Im bardziej dom jest otwarty, tym łatwiej wyjść z pomocą na zewnątrz. Im bardziej dom jest zamknięty, z tym większym trudem przychodzi nam pomaganie innym osobom.
Znacznie chętniej pomagamy ludziom, co do których czujemy że są do nas podobni. Im mniejsze podobieństwo, tym trudniej nam pomagać takiej osobie.
Celem pomocy jest między innymi aprobata społeczna – możemy zyskać sympatię, gdy jesteśmy postrzegani jako osoby zdolne do pomagania innym. Jesteśmy także postrzegani jako osoby silne, dobrze zorganizowane i radzące sobie z różnymi problemami.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.