Podstawowe reguły wpływu społecznego wg Roberta Cialdiniego
Żyjemy w czasach, o których się mówi że jest to era informacji – czegoś, co szybko powstaje, ma krótki żywot i czego jest w naszym otoczeniu całe mnóstwo.
Mając nadmiar danych i ograniczone możliwości przetwarzania, musimy z pewnych rzeczy rezygnować lub działać schematami. Jeśli w sytuacji jest coś powtarzalnego, to wtedy uruchamiamy cały ciąg skojarzeń – ktoś nam coś dał, to musimy to oddać. Reguły wpływu społecznego same w sobie mają pozytywny wydźwięk i pozwalają na lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.
W połączeniu z naszą skłonnością do automatyzacji powoduje to, że ktoś próbuje nas wykorzystać, obrócić automatyzm na naszą niekorzyść, przez co niejasne są cele drugiej osoby wobec nas.
Reguła wzajemności, społeczny dowód słuszności, autorytety – to też jest społecznie pożądane i istotne. Reguły niedostępności, umocowania – wszystkie pozwalają przewidywać reakcje i bezkonfliktowo współistnieć.
Czasami pośpiech nas gubi, sprowadza na manowce, i wtedy robimy rzeczy, których normalnie byśmy nie robili. Cywilizacja jak gdyby rozwija się i przyspiesza, nadaje tempo naszemu życiu, my zaś musimy posługiwać się gotowymi schematami – minimum myślenia, minimum procesów poznawczych, bo inaczej nie będziemy w stanie funkcjonować.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.