Na gruncie psychologii nie ma pojęcia “trema”. Jest to tylko szczególny rodzaj stresu. W tremie pojawia się wysoki poziom pobudzenia, co powoduje, że jakość naszego działania znacznie się pogarsza.
Zjawisko tremy występuje wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z dużym napięciem emocjonalnym spowodowanym koniecznością dobrego zaprezentowania się i poddania ocenie innych osób. Różne są definicje tremy, mają jednak cechy wspólne. Przyjmuje się, że trema to zespół niekorzystnych objawów wpływających na grę, śpiew czy wykonanie choreograficzne. Może być niegroźna, aż do objawów groźnych jak zatrzymanie pracy serca i omdlenia. Skala zjawisk związanych z tremą jest bardzo różnorodna.
Może być też inna, ogólna definicja tremy – po prostu nerwowość powodująca liczne zahamowania w trakcie występu.
Tremę można również zdefiniować jako bardzo dynamiczny proces psychiczny.
Kogo tak naprawdę dosięga trema? Muzyk, aktor, tancerz, śpiewak, wykładowca… czyli osoby występujące publicznie, mające świadomość, że wszystko co zrobią nie może zostać wycofane. Istnieje możliwość poprawy, zostaje jednak w świadomości ten błąd, że coś nie wyszło.
W zupełnie innej sytuacji znajdują się osoby tworzące “z dala od tłumu”, np. pisarze przygotowujący swoje dzieła. Prezentacja dzieła jest niejako poza twórcą.
Każdy występujący ma jakieś poczucie odpowiedzialności, np. wobec twórcy dzieła. Chęć dorównania wielkości dzieła nasila tylko doświadczanie tremy.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.