Kategorie stresorów:
– kataklizmy – duże wypadki zdarzające się osobom lub całym społecznościom jednocześnie
– stresory osobiste – to, co dotyczy każdego z nas, np. rozwój, oblanie pracy, obniżenie poziomu życia. Te zdarzenia nie muszą być dla nas zaskoczeniem, nawet jeśli je przewidujemy, może się pojawić stan stresu. Te stresory często nie są dostrzegane przez innych
– stresory drugoplanowe – czyli stresory słabo zauważalne, ale mające na nas bardzo negatywny wpływ. Drobne, codzienne kłopoty życiowe, małe problemy, które nas irytują i złoszczą.
Człowiek w reakcji na codzienne stresory zachowuje się jak żaba włożona do garnka z wodą i powoli gotowana – przestajemy dostrzegać stresory drugoplanowe.
Aby sobie poradzić ze stresem, musimy posiadać pewne zasoby odpornościowe. Np. zasoby materialne, aby radzić sobie z codziennymi sprawami typu wyżywienie, płacenie rachunków, realizowanie pasji i zainteresowań. Zasoby fizyczne – to, co mamy u siebie, czyli siłę, zdrowie, atrakcyjność fizyczną, itd. Zasoby intrapersonalne, dotyczące naszego wnętrza (poczucie własnej wartości, samoakceptacja, to czy jesteśmy wierzący czy nie wierzący, czy posiadamy ideologię czy też nie, jaką mamy filozofię życiową). Zasoby interpersonalne (wsparcie społeczne). Zasoby informacyjne i edukacyjne (wiedza). Zasoby kulturowe (możliwość uczestniczenia w kulturze, bycie osobą twórczą, aktywnym odbiorcą).
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.