Rodzaje działań w stresie:
– działania służące dążeniu do celu
– działania mające na celu obronę przed stresem
Działania związane z obroną przed stresem:
– zaprzestanie realizowania celów związanych z kłopotliwymi sytuacjami
– fantazjowanie
Stres zawsze związany jest z emocjami. Faza I – emocje widoczne tylko dla nas, faza II – emocje widoczne, ale wciąż je kontrolujemy, faza III – emocje bardzo gwałtowne, które trudno nam kontrolować lub których w ogóle nie potrafimy kontrolować.
Fizjologia stresu
Znając siebie i własne reakcje, możemy kontrolować i panować nad stresem.
Na poziome fizjologicznym reakcja przebiega niezwykle szybko. Od momentu zauważenia trudnej sytuacji do reakcji organizmu mija kilka sekund, najczęściej 8 do 10. Kora mózgowa wysyła impuls nerwowy i pobudzona zostaje przysadka mózgowa, która wydziela określone hormony w sytuacji stresu. Hormon ten wędruje do kory nadnercza, które wydzielają kolejne hormony, min. adrenalinę, która powoduje mobilizację organizmu do działania. Organizm jest dzięki temu bardziej gotowy do działania. Jeśli działa kortyzol i inne hormony, to one działają bardzo niekorzystnie na układ odpornościowy. Zmienia się działanie serca, płuc, mięśni. Następuje wzrost napięcia mięśniowego, które może spowodować spadek jakości działania. Oddech ulega przyspieszeniu. Zbyt szybki oddech również powoduje spadek efektywności. Szybciej bije serce, aczkolwiek rozkład ukrwienia nie jest równomierny, mamy np. zimne dłonie. Wzrasta krzepliwość krwi, rozszerzają się źrenice. To wszystko trwa 8 do 10 sekund, zmiany następują błyskawiczne.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.