W biologii: jeżeli organizmy żywe spotykają się z czynnikami dla nich szkodliwymi, to zawsze powoduje to określoną reakcję organizmu.
Stres to to, co dzieje się w nas na skutek sytuacji trudnej. Czynniki zewnętrzne nazywamy stresorem lub sytuacją trudną. Mówiąc “doświadczyłem stresu” mówimy o sobie!
Fazy stresu:
– faza reakcji instrumentalnej (mobilizacji
– faza sytuacji krytycznej
– faza obrony przed stresem
Nie ma człowieka, który nie doświadczyłby stresu, bo to jest wzrost mobilizacji do działania. Nie zawsze stres jest negatywny. Pytanie, o jakim nasileniu jest to stres i jak radzimy sobie z napięciem.
Faza reakcji instrumentalnej – jedyna pozytywna faza – powoduje zwiększoną gotowość do działania. Poziom pobudzenia całego organizmu jest bardzo umiarkowany, funkcjonujemy troszeczkę energiczniej, ale daje to dobre efekty. Dążymy do osiągnięcia celu i przezwyciężenia stresu. Cały nasz organizm ulega większej mobilizacji. Mobilizację możemy zaobserwować przede wszystkim na poziomie ruchowym – ruch jest bardziej dynamiczny, ale w pełni kontrolowany. Mamy tendencję do zwiększania tempa działań. Na poziomie procesów myślowych, pamięci, spostrzegania, uwagi – obserwuje się większą intensywność. Ludzie w tej fazie stresu mają większą zdolność do poznawania i dokonywania odkryć. Wykorzystujemy w pełni nasze możliwości. Człowiek, działając w tej fazie stresu, jest elastyczny, co pozwala na omijanie przeszkód i znajdowanie nowych rozwiązań. Jesteśmy w stanie pomijać poboczne cele i realizować cel główny. Oczywiście, emocje ulegają pewnemu pobudzeniu, jednak w pełni je kontrolujemy.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.