Reguła społecznego dowodu słuszności
Żyjemy szybko i nie zawsze wiemy, co robić. W sytuacjach niepewnych staramy się wzorować na innych ludziach, dzięki temu nie popełniamy błędów (gorzej jeśli otoczenie też nie wie, jak działać).
Z natury jesteśmy uczeni naśladownictwa. Małe dziecko uczy się przez naśladowanie. W życiu dorosłych również to funkcjonuje. 95% z nas to imitatorzy, reszta to ci, którzy wymyślają coś nowego. Wzorowanie się na innych osobach jest dla nas motywujące. Nawet w reklamach, jeśli uda się odwołać do działań innych ludzi, my również będziemy skłonni to zrobić.
Pewne warunki wzmacniają naszą skłonność do wzorowania się na innych:
– niepewność
– niejasność sytuacji
– brak wiedzy
– chętnie wzorujemy się na ludziach, którzy są do nas podobni – ktoś robi coś podobnego, wówczas to podobieństwo skłania nas do wzorowania się
Reguła sama w sobie jest jak najbardziej pozytywna. Są jednak wyjątki, gdy jej stosowanie może ściągnąć problemy! Przykłady takich sytuacji:
– podczas ćwiczeń ewakuacji budynku wszyscy wyszli, ale pozostali robotnicy pracujący na dachu, którzy nie wiedzieli, że to są ćwiczenia – zeskoczyli z dachu, myśląc, że jest pożar
– śmiech z puszki – telewizja pokazuje nam miejsca w serialu, w których TRZEBA się śmiać
– zbieranie datków na ulicy – większe prawdopodobieństwo, że ktoś coś dorzuci do kapelusza, gdy będzie tam już jakaś kasa
– reklamy – reklama proszku “Dosia”, nie było mowy o jakości proszku, tylko podane “85% mieszkanek Pcimia Dolnego twierdzi, że ten proszek jest dobry”, albo reklama “Wszyscy mają Mambę – mam i ja”
– efekt Wertera – jeśli w mediach zostaje nagłośnione samobójstwo jako sposób radzenia sobie z problemami, to w danym rejonie wzrasta ilość samobójstw
– niewiedza wielu rozproszenia odpowiedzialności – zakładamy, że w danej sytuacji ludzie wiedzą więcej niż my, i że to oni powinni coś zrobić, a jeśli nie robią, to czemu my mamy działać? Zrzucamy odpowiedzialność na innych. W tłumie czujemy się mniej odpowiedzialni. Leży na chodniku – eee, pewnie pijak…
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.