Reguły wpływu społecznego cz 2

Reguła wzajemności ma jeszcze jeden aspekt – pojęcie kompromisu. Lubimy osiągać kompromisy. Większość z nas jest wyuczona porozumiewania się. W ramach tej reguły istnieje prawo kontrastu – ważny jest kontrast w naszych oczekiwaniach czy żądaniach.
Jeżeli ktoś pokazuje nam coś drogiego, a potem tańszego, to po tą tańszą rzecz chętniej sięgamy. Dlatego w sklepach najpierw pokazują nam najtańsze rzeczy, potem przechodzą do droższych, kończąc na produktach kosztujących fortunę.
Żeby się bronić przed takimi zabiegami, musimy analizować sytuację, czy ktoś bazujący na regule wzajemności w ogóle ma do tego prawo – czy jest to uczciwe, czy ktoś chce od nas po prostu coś wyciągnąć.
Jeżeli dostajemy od kogoś dużo i mamy wiele zobowiązań, to możemy liczyć się z tym, że ktoś kiedyś zechce to wykorzystać. Szczególnie tyczy się to polityków – ja sfinansowałem Twoją kampanię, to Ty teraz przepchnij korzystną dla mnie ustawę albo załatw mi jakiś dobry kontrakt.
Zasada kontrastu działa też w sytuacji, gdy chcemy od kogoś pożyczyć pieniądze. Chcemy pożyczyć 200 złotych – “ale ja nie mam tyle” – no to może chociaż 50? Podobnie z różnego rodzaju protestami, gdy pracownicy żądają podwyżki – ustalają wysoką kwotę podwyżki, aby mieć potem z czego zejść.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *