Receptory skórne
Dotyk i ucisk – ok. 500 000 receptorów
Dotyk i ucisk odczuwamy wszędzie na skórze. Receptory są rozłożone nierównomiernie, np. najmniej mamy ich na plecach. Najwięcej receptorów znajduje się na dłoniach, czubku nosa, czubkach palców. Włosy są niewrażliwe, ale posiadają swoiste receptory w pobliżu swych korzeni, co pozwala odczuć ruch włosa.
Habituacja – przyzwyczajenie do działającego bodźca, zmniejszenie wrażliwości receptora, gdy bodziec działa dłuższy czas.
Łaskotanie – delikatne pobudzenie receptorów dotyku.
Swędzenie – delikatne pobudzenie receptorów bólowych (przyczyny: choroby nerek, wątroby, mózgu, alergia, itd.)
Obydwa doznania biorą się z przekazu neurologicznego, a nie z czegoś, co istnieje fizycznie.
Kontrpodrażnienie – uruchomienie innych receptorów by złagodzić lub znieść działanie receptorów swędzenia lub łaskotania, np. poprzez podrapanie.
Ból nie istnieje w świecie zewnętrznym, jest tylko odczuciem. Ból jest całkowicie prywatny. Stopień bólu nie odpowiada stopniowi urazu.
Ból to sygnał alarmowy, który jest potrzebny do zachowania własnego życia i zdrowia. Wyzwala przede wszystkim konieczność zmiany sytuacji.
Ból fantomowy – po utracie kończyny pozostaje bardzo realne odczucie, że ta kończyna w dalszym ciągu istnieje. Na ból fantomowy nie działają żadne środki przeciwbólowe.
Asymbolia bólu – brak cierpienia, psychicznej reakcji na ból. Najczęściej spowodowana uszkodzeniem neurologicznym.
Synestezja zmysłów – silne kojarzenie bodźców zmysłowych o różnych modalnościach. Smak nazwy, widok lub smak dźwięku, czucie widoku, kolory liter, itd. – wszystkie kombinacje.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.