Typy uczenia się:
– typ empiryczny – bazujący bardziej na konkretach, np. poprzez odniesienie do jakiejś tabeli, wykresu, itd.
Transfer – wprawa zdobyta w jednej dziedzinie i przenoszona na inne dziedziny. Transfer pozytywny – to, czego się wcześniej nauczyliśmy, wpływa na szybsze przyswajanie nowych informacji. Transfer negatywny – gdy to, czego nauczyliśmy się wcześniej, będzie nam utrudniało nauczenie się czegoś innego w późniejszym okresie. Transfer specyficzny – tylko w jednej dziedzinie. Transfer niespecyficzny – gdy nauczenie się czegoś w jednej dziedzinie wpływa na inną dziedzinę.
Myślenie
Myślenie jest czynnością – uporządkowaną sekwencją czynności poznawczych na przedmiotach, itd. Próbujemy znaleźć związki w naszym otoczeniu. Dzięki myśleniu potrafimy operować różnego typu informacjami oraz wytwarzać nowe informacje. Dochodząc do wniosków, oceniając, planując, itd. zawsze wykorzystujemy myślenie. Myślenie jest bardzo złożonym procesem poznawczym.
Rezultatem w procesie myślenia jest rozumowanie, podejmowanie decyzji, dochodzenie do zupełnie nowych wniosków (tzw. genialne myślenie, nie jest dostępne dla wszystkich). Dzięki myśleniu jesteśmy w stanie symulować poprzez określone operacje umysłowe. Dzięki myśleniu jesteśmy w stanie dostosować się do panującej rzeczywistości lub ją zmienić.
Myślenie jest ukierunkowane na cel, uzyskanie określonego wyniku.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.