Istnieje wiele sposobów uczenia się
– uczenie bezpośrednie (sensoryczne) – uczenie się z wykorzystaniem zmysłów
– warunkowanie klasyczne – bazuje na pojęciu odruchów i odruchu bezwarunkowego, podstawowa forma uczenia się bezpośredniego (badania Pawłowa). Uczymy się nowego znaczenia bodźców, które wywołują określone efekty. Badania Watsona i Rainiera (?) – uczenie noworodka strachu przed szczurem poprzez emitowanie paskudnego dźwięku przed pojawieniem się szczura. Czasami zatrucie pokarmowe jest tak złe, że kojarzymy, co przedtem zjedliśmy – może się zdarzyć, że po takim negatywnym doświadczeniu pojawiają się nieprzyjemne reakcje po spożyciu pewnych pokarmów i pojawi się awersja do nich. Osoby doświadczające chemioterapii dostają podobnej awersji do pewnych pokarmów.
– warunkowanie instrumentalne – uczymy się nie bodźca, ale nowych reakcji. Wykonujemy pewną czynność i zostajemy nagrodzeni, chcemy więc powtórzyć tę czynność, gdyż kojarzy nam się z czymś przyjemnym
– uczenie pamięciowe – częste i intensywne powtarzanie czegoś. Bardzo często to uczenie niestety ma krótką trwałość… to uczenie bazuje na powtórzeniach. Istnieją pewne zasady skutecznego uczenia się pamięciowego. Jeśli jesteśmy zniechęceni do uczenia się, wówczas uczenie przychodzi z trudem. Ilość powtórzeń pamięciowych również odgrywa dużą rolę, gdyż najtrudniej zawsze opanować środkową część materiału. Uczenie pamięciowe musi być rozłożone w czasie
– uczenie się metodą prób i błędów – gdy nie wiemy, jak coś zrobić, i szukamy rozwiązania
– naśladowanie otoczenia
– uczenie się przez rozwiązywanie problemów – gdy próbujemy przez operacje umysłowe dojść do rozwiązania określonego problemu. Wyszukujemy skutecznych rozwiązań i opanowujemy przy tym sposoby radzenia sobie z określonym problemem. Wymaga to pewnych zdolności myślenia i określonego poziomu rozwoju umysłowego
– uczenie się poprzez rozumienie – wyszukiwanie związków przyczynowo-skutkowych
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.