Uczenie się w ujęciu rozwojowym
Kiedy człowiek zaczyna się uczyć, nabywa zdolność zdobywania doświadczeń? Już w okresie prenatalnym dziecko rozwijające się w łonie matki posiada zaskakująco duże zdolności kumulowania doświadczeń! Do łona matki docierają różnego typu dźwięki, zapachy, światło, itd.
10 tydzień życia – pojawiają się pierwsze spontaniczne ruchy dziecka
12 tydzień – pojawia się możliwość rozpoznawania smaków, dźwięków, itd.
Jeśli jest ciąża mnoga, mogą się dokonać pierwsze próby nawiązywania kontaktów.
3 miesiąc – duża aktywność ruchowa
6 miesiąc – odruch ssania, żywsze reakcje na głos matki
Można powiedzieć, że po narodzeniu człowiek biologicznie jest gotowy do uczenia się, te zdolności początkowo jednak są dość ograniczone i trzeba je rozwijać.
Czy są odruchy, których człowiek nie musi się uczyć? Tak, ale są one ograniczone. Odruchy prymitywne zanikają ok. 6 miesięcy, jeśli nie zanikają – znak to, że układ nerwowy może być uszkodzony.
Część odruchów zapewnia przetrwanie, np. odruch ssania, mrugania, odruch wykrztuśny. Część odruchów jest niezbędna i funkcjonuje przez całe nasze życie, jednak ich ilość jest bardzo niewielka.
Od tych odruchów zaczyna się gromadzenie dalszych umiejętności. Często w toku życia odkrywamy, że coś, co wykonujemy, zmienia stan rzeczy. Przykładowo, w dzieciństwie dotykając zabawki uczymy się, że reaguje ona w określony sposób. Potem pojawia się intencja, aby powtórzyć zaobserwowany efekt.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.