Funkcje komunikacji niewerbalnej:
– podkreślanie gestem tego, co opowiadamy słowami
– powtarzanie – zachowania niewerbalne mogą powtarzać to, co nazywamy słowami
– zastępowanie wypowiedzi słownej gestem
– fałszowanie – zachowania niewerbalne ułatwiają popełnienie oszustwa
Sygnały niewerbalne mogące świadczyć o oszustwie:
– większe wahanie
– jąkanie się
– zacinanie się
– ton głosu staje się wyższy
– wzrasta temperatura skóry wokół oczu
– częstsze mrugnięcia oczami
– intensywniejsze poruszanie rękami
Formy komunikacji niewerbalnej:
– patrzenie na twarz drugiej osoby. Rodzimy się z gotowością do interpretowania i zwracania się do ludzkiej twarzy
– mimika odzwierciedla reakcje emocjonalne
– podstawowe emocje mimiczne – coś się dzieje, my odpowiadamy
– po 7 roku życia uczymy się kłamać! Uczymy się przybierać określony wyraz mimiczny, niezależnie od nastroju
Prócz mimiki – kontakt wzrokowy:
– trudny do stałego zniesienia
– zastanawiając się, często zaczynamy patrzeć w bok
– jest podstawą do nawiązania relacji
– są osoby, dla których wzrok nie jest dominującym kanałem w kontaktach społecznych
Kinestetycy – osoby, którym nie wystarczy patrzenie, ale muszą nas też dotykać! :/ Jeśli ktoś drugi nie lubi dotykania, to mamy już niechęć na starcie…
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.