Pamięć cz 9

Teorie wyjaśniające deja vu:
– opóźnienie transferu informacji pochodzących z półkuli dominującej do półkuli niedominującej.
– teoria hologramu wspomnień – jakaś część obecnej sytuacji jest podobna do przechowywanego w mózgu wspomnienia.

Zjawisko alienacji – dobrze znaną sytuację rozpoznajemy jako całkowicie nową, tracimy dostęp do znaczenia osobistego.

Wspomaganie zapamiętywania
Ruch i głodówka – wysiłek fizyczny wraz z ograniczeniem ilości kalorii wspomagają pamięć – dotyczy to zmian na poziomie komórkowym.
Stały kontakt z bogatym środowiskiem – zmiennym, stale bombardującym nas zmiennymi informacjami.
Trening umysłowy, np. gra w scrabble, rozwiązywanie krzyżówek, opowiadanie bajek.
Trenowanie szybkich skojarzeń i obrazów myślowych.
Rysowanie obiema rękami – symetryczne.
Odtwarzanie z pamięci różnych niepowiązanych ze sobą logicznie wyrazów.
Odtwarzanie wyrazów symetrycznych.
Dla dziecka szczególnie istotne są bodźce związane z mową i fizycznym kontaktem z rodzicami – od ich ilości zależy wprost rozwój intelektualny.
Mnemotechniki – techniki przywoływania śladów pamięciowych.
– rzymski pokój, metoda miejsc
– uaktywnienie wyobraźni – metoda skojarzeń
– akronimy – tworzenie wyrazów, które są pierwszymi literami słów do zapamiętania

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *