Generatywność i kreatywność pamięci autobiograficznej
Informacje w naszej pamięci podlegają ciągłym zmianom czy to w procesie wzrostu schematyzacji, czy to poprzez osłabienie intensywności, a nawet znaku emocji, czy wreszcie poprzez deformację obrazu, zdarzenia w wyniku wielokrotnych odtworzeni na rzecz różnorodnych audytoriów.
Opowiadając swoje historie dodajemy pewne szczegóły, pomijamy niewygodne fakty, przedstawiamy siebie w korzystnym świetle.
Pamięć staje się naszym osobistym nieodłącznym historykiem, który nieustannie usprawiedliwia nasze działania i decyzje.
Naszym “ja” rządzi autorytarne “ego”, które bezlitośnie niszczy niepożądane informacje.
Możemy pamiętać zdarzenia, które nigdy nie zaistniały.
Amnezja dziecięca – niepamięć pierwszych lat naszego życia. 3-4 lata życia są najczęściej okryte niepamięcią faktów. Mogą pojawiać się bardzo wybiórcze wspomnienia, ale zawsze warto zastanowić się, jakie jest źródło danych.
Trzeba pamiętać o niedojrzałości hipokampa jako struktury pomagającej w tworzeniu pamięci deklaratywnej i roli ciała migdałowatego.
Efekt reminescencji – osoby, które kończą 50 lat, zaczynają świetnie pamiętać wydarzenia, które miały miejsce między 10 a 30 rokiem życia. Efekt reminescencji w pewnej mierze dotyczy także wydarzeń publicznych. Powraca pamięć tytułów czytanych wówczas książek, słuchanych utworów muzycznych, oglądanych filmów.
Zapominanie
Należy do zjawisk dobrze znanych, bo dokuczliwych. Zapominanie – wiemy, że coś pamiętamy, ale nie możemy odtworzyć materiału pamięciowego.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.