Pamięć cz 5

Fazy snu
Sen zaczyna się od kilkuminutowego stanu hipnagogicznego (fragmenty jawy, wyobrażenia, minisny). Po nim następuje faza snu o wolnych ruchach gałek ocznych (NREM – non-rapid eye movement), inne nazwy: sen głęboki…
Po tym okresie snu wolnofalowego pojawia się kolejny rodzaj snu – sen o szybkich ruchach gałek ocznych (REM). Sen płytki lub faza snu paradoksalnego – łatwo obudzić osobę śniącą. Najczęściej występują marzenia senne. Następuje całkowite rozluźnienie mięśni, dlatego śniący o ruchu człowiek nie porusza się. Pierwsze stadium snu REM pojawia się po około 90 minutach od snu wolnofalowego. Marzenia senne trwają ok 10 minut.
U osób dorosłych tego typu cykl powtarza się ok 4-5 razy . Wraz z długością snu spada udział najgłębszego stadium snu wolnofalowego.
Kolejne fazy snu mają szansę się pojawić tylko wtedy, gdy śpimy odpowiednio długi czas. Po zbyt krótkim śnie człowiek czuje się ospały. Różni ludzie mają różne zapotrzebowania na sen, jednemu wystarczają 4 godziny snu, dla większości jednak potrzebne jest ok 8 godzin snu.
Według wielu badaczy faza REM konieczna jest do uporządkowania pamięci. U noworodków i dzieci do ok. 2 lat życia fazy snu REM są znacznie większe, u noworodków do 8 godzin. Pod koniec 2 roku życia faza ta zostaje ograniczona do ok 3 godzin i później stopniowo maleje do 2 godzin.
W tym pierwszym okresie życia sen wykorzystywany jest do utrwalania koncepcji świata realnego.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *