Jesteśmy oceniani na podstawie tego, z kim się zadajemy. Dobre otoczenie przyczynia się do pozytywnej oceny, złe – negatywnej.
Z kim chcemy być kojarzeni? Z osobami, które odniosły sukces, powszechnie podziwianymi.
Usuwamy się z cienia porażki – nie lubimy być kojarzeni z ludźmi powszechnie nielubianymi.
Ponoszenie ryzyka – brawura może być chęcią pokazania się z lepszej strony, pokazania swojego lepszego wizerunku.
Umiejętność wzbudzania sympatii – chcemy być postrzegani jako sympatyczni i ciepli.
Kiedy ludzie starają się wzbudzić przychylne podejście innych, dużo częściej przytakują.
Dążymy do sukcesu – żeby zdobyć sławę i pieniądze i żeby inni dobrze o nas myśleli.
Świecenie przykładem – technika ryzykowna. Człowiek dokonujący egzemplifikacji mówi “jestem świetny”, “przestrzegam wszystkich zasad”, itd. Otoczenie się przygląda i mówi “a ja ci znajdę jakąś wadę”. Nie lubimy ludzi doskonałych.
Tworząc własny wizerunek, chcemy, żeby był zgodny z naszym zamysłem – czasami jednak zdarzają się porażki autoprezentacyjne! Nasz wizerunek zostaje podkopany. Porażki takie często wynikają ze spięcia, bo np. pierwsza randka, pierwszy występ, itd.
Ilościowa definicja komunikowania się
Porozumiewanie się w diadzie = porozumiewanie interpersonalne. Ono rządzi się innymi prawami.
Natomiast jeśli mamy do czynienia z grupą, wówczas komunikacja grupowa przebiega według innych zasad, gdyż wtedy liczy się pozyskiwanie innych siłą argumentacji. Członkowie grupy tworzą koalicje, aby uzyskać wsparcie dla swych stanowisk.
Jeżeli mówimy o bardziej prywatnym sposobie porozumiewania się, to wtedy traktujemy innego człowieka jako odrębność, podmiot, indywidualność. Tutaj podkreślenie tej indywidualności jest bardzo ważne.
Może też być bezosobowa forma komunikacji, określona zasadami pewnej etykiety. Często bardziej bezosobowe i sztywne są takie instytucjonalne formy komunikowania się.
Współcześnie językoznawcy narzekają, że nawet te formy instytucjonalne stają się bardziej potoczne.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.