Geny czy środowisko?
– do 60% sprawności intelektualnej to uwarunkowania genetyczne
– odziedziczalność inteligencji wzrasta liniowo
– w niemowlęctwie 20%
– w dzieciństwie 40%
– w okresie dorosłości dochodzi do 60%
Wczesne wspieranie rozwoju intelektualnego:
– kontakt z rodzicami
– kontakt dotykowy
– naturalny sposób karmienia
– wspólne czytanie, opowiadanie bajek, rozmowy
– wsparcie emocjonalne
– zachęcanie do eksplorowania świata
– współtowarzyszenie rodziców w zdobywaniu nowych doświadczeń
Przeszkadzają:
– zbyt surowe kary
– nadużywanie zakazów
– lenistwo umysłowe w rodzinie
Efekt Mozarta – na fenomen określany tym mianem pierwsi zwrócili uwagę w 1993 roku naukowcy amerykańscy. Efekt ten polegał na tym, że słuchając określonych utworów tego kompozytora można zwiększyć sprawność intelektualną. Wielu naukowców neguje istnienie tego efektu. Zwolennicy wymieniają jednak naukę gry na instrumencie lub śpiewu jako czynniki ogólnorozwojowe, dające większe potencjalne możliwości.
Muzyka a inteligencja – dzieci w wieku do 3 lat intensywnie uczące się muzyki miały większe zdolności umysłowe.
Jest też takie twierdzenie, że gdy słuchamy jakiejś ulubionej muzyki, wydzielamy dopaminę – hormon “nagrody”, który sprzyja lepszemu wykonywaniu zadań.
W wieku starszym może się pojawić demencja czołowo-skroniowa. Wbrew nazwie jednak w pierwszej fazie u tych osób pojawiają się nieprawdopodobne zdolności artystyczne. Niestety, na krótko – wraz z postępem choroby pojawiają się postępujące objawy demencyjne.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.