Motywy agresji:
– bronimy siebie, statusu, dobrego imienia
– rozładowywanie frustracji
– chęć wpływania na innych, zdobycia władzy, dominacji
– stworzenie wrażenia, że jest się człowiekiem silnym
– dla uzyskania pieniędzy i innych dóbr materialnych
– uznanie społeczne (w pewnych kręgach – potrafisz się bić = jesteś OK)
Nie zawsze agresja jest czymś złym. Jeśli walczymy w obronie własnego życia, to wtedy agresja jest zachowaniem adaptacyjnym. Jeśli walczymy w obronie drugiej osoby, to również powiemy, że zachowanie agresywne było wskazane i służoło przetrwaniu.
Frustracja rodzi agresję. Przeciwnicy tej teorii mówią: w życiu jest wiele sytuacji, gdy nasze plany są niweczone, my jednak nie sięgamy po agresję jako formę rozładowania frustracji. Można być agresywnym, nie czując frustracji.
Teoria przesunięcia pobudzenia emocjonalnego – złość na poziomie fizjologicznym ma taki sam obraz, jak po wysiłku. Gdy w trakcie wysiłku ktoś nam przeszkodzi, łatwiej pojawia się zachowanie agresywne.
Upał – często powoduje zmęczenie, znużenie. W mieście powoduje, że jesteśmy bardziej podenerwowani i bardziej podatni na agresję.
Hałas i nieprzyjemny zapach – również zwiększają tendencje do zachowań agresywnych.
Inne źródła agresji:
– ubóstwo, zła sytuacja materialna, niemożność zaspokojenia podstawowych potrzeb, nagłe pogorszenie się sytuacji
– “zły dzień”
Efekt broni – widok przedmiotów kojarzonych z agresją powoduje uruchomienie się ścieżki myślowej, żeby ich użyć.
Cel drugi agresji: osiąganie korzyści materialnych
Próbujemy przeciwdziałać agresji poprzez policję, sądy, specjalne służby i instytucje.
Działalność mafijna – przemoc stosowana na każdym kroku powoduje ogromne zyski.
Teoria społecznego uczenia się – mimo pewnych wpojonych czy przekazanych skłonności do agresji, to również uczymy się pewnych form agresji od społeczeństwa. Sytuacja, w której agresja znajduje naśladowców.
Czy oglądanie agresji w mediach szkodzi nam, czy nie?
Film “Cicha furia”
Po tym eksperymencie i eksperymencie Mingrama (?) zaczęły się dyskusje na temat etyki badań psychologicznych. Powstało pytanie, na ile człowieka można “wpuścić” w badania.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.