Prócz kontaktu wzrokowego:
Reagujemy na zmianę wielkości źrenicy. Jeśli widzimy przedmiot pożądania czy osobę, źrenice automatycznie się rozszerzają. Widać zmianę wyglądu oczu.
Brak kontaktu wzrokowego, patrzenie na zegarek, oglądanie czegoś, itd. – sygnał, że trzeba kończyć kontakt.
Cel:
– patrzenie jest sygnałem sympatii lub jej braku
– kontakt wzrokowy może być przyjemny lubbardzo obciążający
– spoglądanie może działać jako sygnał groźby (“co się gapisz”)
Głos:
– ton głosu
– tempo mówienia
– natężenie głosu
– wysokość głosu
To samo słowo lub zdanie będzie przybierało różne znaczenia.
Ruchy ciała
Postawa – odzwierciedla nasz nastrój, np. “Ona dźwiga ciężkie brzemię”, “Zrzuć ten ciężar ze swych barków”, “Nie rozkładaj rąk bezradnie”.
Ważne jest, jaką pozycję przybieramy wobec drugiej osoby. Mówi się, że wobec osób, które lubimy, przybieramy taką samą jak one mowę ciała (lustrzana pozycja ciała).
Gesty:
– podkreślają kulturę wypowiedzi
Dotyk:
– pierwsze przekazanie miłości rodzicielskiej
– jeśli kogoś dotykamy, to dotknięcie ręki czy ramienia powoduje wzrost sympatii, za dotknięcie w inną część ciała można dostać po gębie…
– są międzykulturowe różnice w częstotliwości dotykania
Proksemika i terytorializm:
– każdy ma przestrzeń osobistą (dystans osobisty), której nie życzy sobie aby ktoś ją naruszał
– nie potrafimy powiedzieć “odejdź”
– budowanie barier
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.