Technologia dostarczyła zupełnie nowych form i możliwości osobistego porozumiewania się.
Nowe media (raport otwarty “Młodzi i media”):
– “nowe media” to cyfrowe technologie, takie jak internet, telefony komórkowe, cyfrowe aparaty fotograficzne
– nowe, ale szybko zastępowane przez coraz nowsze
Pytanie: czy za nowymi mediami będzie się krył nowy sposób myślenia, działania?
Zmiana rzeczywistości spowodowana przez nowe technologie znajduje swoje odzwierciedlenie w języku. Język, którym się posługujemy, wpływa także na sposób rozumienia przez nas rzeczywistości i interpretowania pewnych zjawisk.
Jak daleko sięgają te wpływy, jak daleko technologia i język wpływają na to, jakimi jesteśmy ludźmi?
Cały czas mówimy o pewnej ciągłości dokonań ludzkości na poziomie kultury, cywilizacji i więzi społecznych. W nowych technologiach te dokonania są zcyfryzowane. Do ubiegłego wieku dominowała kultura w formie analogowej (książka, płyta, rozmowa). Współcześnie wszystko przybiera postać cyfrową. Zmienia się obraz człowieka – mamy cyfrowe media i zupełnie inaczej funkcjonujących ludzi. Inne rodzaje wspólnot społecznych, mamy nową podmiotowość człowieka.
Wprowadzono pojęcie remediacji – opis relacji między człowiekiem a telefonem komórkowym. Nigdy wcześniej nie był widoczny taki wpływ przedmiotu na funkcjonowanie człowieka. To już nie jest przedmiot, to jest w pewnym sensie przedłużenie naszej ręki. Telefony stacjonarne były typowo użytkowe, teraz większość ludzi ma telefony komórkowe jeśli nie w ręce to najbliżej naszego ciała.
Deinstytucjonalizacja – w Internecie autorytety się zacierają, nie ma jednej instytucji, która by wskazywała, co jest wiarygodne, a co nie.
Współczesne media archiwizują wszystko w stopniu dotychczas niespotykanym.
Przestrzeń w Internecie: publiczna, semipubliczna (dostępna dla pewnej wybranej grupy osób, posiadających informacje jak dojść do określonych informacji), intymna.
Komunikacja skrótowa – SMSy, statusy na portalach społecznościowych, itd.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.