Norma skromności
Jeśli ją przekroczymy, możemy być postrzegani jako pozer. Jeśli zbytnio się chwalimy – jest źle.
Nadmierna skromność też powoduje, że w wielu sytuacjach zostaniemy niedocenieni, nie będziemy mogli pokazać swoich mocnych stron.
Umiarkowana skromność jest lepsza niż przesadna.
Bardzo źle jest postrzegane coś takiego, gdy wygramy konkurs, a my mówimy “słaby konkurs to był”. Bagatelizowanie osiągnięć to dobra taktyka, ale musimy mieć pewność, że inni już wiedzą o naszych osiągnięciach.
Sympatie / antypatie
Jeśli wyrażamy taką ocenę, to budujemy w ten sposób nasz wizerunek. Nasze postawy światopoglądowe tworzą nasz wizerunek!
Publiczne atrybucje – wyjaśniamy innym, dlaczego coś się stało, zrobiłem to bo to czy tamto, tłumaczymy się z porażek czy gaf, ujawniamy sekret swojego sukcesu.
Atrybucja stanowi o pewnym naszym funkcjonowaniu. Jeśli przypisujemy sobie sukcesy, wyjaśniamy to swoimi zdolnościami. Porażki często tłumaczymy jakąś wadą czegoś innego, np. słaba akustyka w sali, itd.
Zachowania niewerbalne – sposób prezentowania naszych emocji innym osobom. Nawet jeśli nie przeżywamy z kimś dramatu, staramy się wyglądać na osoby empatyczne i współczujące. Podobnie gdy ktoś odniesie sukces, pokazujemy że niby się cieszymy, na użytek publiczny.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.