“Sprawiedliwość ludzka jest jednoręka, bo tylko karze, a nie nagradza” – słowa wypowiedziane przez Pierr Charron są jak najbardziej słuszne. Gdzie najczęściej spotykamy się z niesprawiedliwością? Odpowiedź jest prosta – SZKOŁA.
Każdy z nas spotkał się z tego typu dyskryminacją. Dlaczego taka ocena? Za co? Tutaj można podawać wiele powodów, ale chyba najbardziej znany to: charakter. Nietrudno zauważyć, że osoby, które śmieją się z każdego żartu nauczyciela, sztucznie uśmiechają przy każdej okazji, mają “kartą ulgową”. Takie osoby potocznie nazywa się pupilkami i lizusami.
Właśnie Ci lizusi mówią na osoby “źle oceniane”, że są zazdrosne. O co? Przecież każdy ma swój honor! Niektórym, niestety pomaga wykładanie się przed nauczycielem na biurku, robienie słodkich minek i płakanie przez całą lekcję. To jest po prostu żałosne!
Jak z tym walczyć? Jeśli ktoś się odważy i pójdzie do nauczyciela ze słusznymi pretensjami, będzie miał przechlapane, dopóki nie skończy szkoły. To jest także powód, dla którego większość uczniów nie lubi przebywać w szkole. Pomyśl, ile razy płakałeś przez nauczyciela, który pozbawił Cię czerwonego paska, lub miana prymusa szkoły? Większość się do tego nie przyznaje, bo a nóż nauczyciel się dowie… Ale zdarzają się też całkiem odwrotne sytuacje. Otóż niektórzy nauczyciele są tak “mili”, że podwyższają uczniowi ocenę. Masz wtedy satysfakcję, że rzeczywiście się nauczyłeś? Wątpię. Cieszysz się, bo… rodzice będą zadowoleni jakie mają zdolne dziecko!
Podsumowując, do niesprawiedliwych nauczycieli traci się szacunek. Do uczniów też… Przemyślcie to sobie, potraktujcie jako apel i… zmieńcie! W przeciwnym razie sprawiedliwości NIGDY NIE BĘDZIE! Nie siedźcie jak ciche myszki! Interweniujcie!
System reklamy Test
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.