“Gwiazdki w tym roku chyba jednak nie będzie…” Czy duch Świąt Bożego Narodzenia przeminął jak zeszłoroczny śnieg?
Postanowiłam napisać odezwę. Albo nie! Chciałabym oficjalnie zaapelować. Wcale nie jest to dla mnie łatwe, bo temat jest nie tylko frapujący, ale i kontrowersyjny. Trzeba jednak przyznać, że cel wyznaczyłam sobie naprawdę szczytny – staję w obronie świątecznego ducha.
Duch radości wspólnego przebywania, ciepła rodzinnej atmosfery, melodii kolęd, wigilijnego stołu… Czy zastanawialiście się kiedyś, jaki on jest bezbronny? Tradycja, autentyczność naszych przeżyć i wzruszeń z roku na rok ma coraz więcej wrogów! Najgorsze jest to, że po prostu przyzwyczajamy się do “nowych” obyczajów i pozwalamy sobą manipulować. Zastanówcie się przez chwilę: kiedy w tym roku zobaczyliście po raz pierwszy świąteczną wystawę w sklepie? Kiedy obejrzeliście pierwszą reklamę telewizyjną z Mikołajem w roli głównej? Kiedy znaleźliście w skrzynce na listy pierwszą ofertę promocyjną na zakupy upominków? Podobnych pytań można stawiać jeszcze bardzo dużo. Łączy je wspólna odpowiedź: ZA WCZEŚNIE! Z przykrością stwierdzam, że konkurencja, komercja i marketing wdarły się już nawet pomiędzy źdźbła sianka pod obrusem. Zawsze myślałam, że to dzieci są niecierpliwe, dlatego penetrują każdy zakamarek domu w poszukiwaniu prezentów. Teraz widzę, że dorośli są jeszcze gorsi, ponieważ mają większe “pole do popisu”.
Czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia jest czasem szczególnym. Ważnym elementem w radości, jaka mu towarzyszy jest wymiar duchowy – adwent. Ale nie tylko on. Nawet taka prozaiczna czynność, jak pieczenie pierników, uświadamia nam, że nie jesteśmy sami. Świąteczna, wesoła atmosfera sprzyja refleksji i wprawia nas w dobry nastrój. Jednakże nie można czynić z niej powodu do paniki, szału zakupów i zatracania poprzez to tradycji. Na pewno ze wszystkimi sprawami zdążylibyśmy do świąt wtedy, gdybyśmy mieli na to dwa tygodnie. Jeżeli nasze życie, i tak już prowadzone w bardzo szybkim tempie, w okresie świąt będzie jeszcze bardziej przyspieszać, stracimy to, co najlepsze.
Do napisania tego tekstu i przedstawienia tego problemu nakłoniło mnie życiowe doświadczenie. Mój sześcioletni kuzynek z płaczem żalił mi się ostatnio, że “Gwiazdki w tym roku chyba jednak nie będzie…”. Do tak pesymistycznych wniosków doszedł na drodze dedukcji. Już od listopada wszędzie widział światełka, choinki, upominki, sanki z prezentami, a na pytanie: “Kiedy będzie Gwiazdka?” ciągle słyszał tą samą odpowiedź: “Jeszcze trochę”.
System reklamy Test
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.