Czy istnieje w ogóle coś takiego jak altruizm? Ci, którzy analizowali to dogłębnie, stwierdzili, że można znaleźć sytuacje, w których osoby poświęciły swoje zdrowie i życie, np. Ojciec Kolbe poświęcił życie za współwięźnia obozu koncentracyjnego Franciszka Gajowniczka. Część osób jednak sądzi, że prawdziwego altruizmu nie da się wyodrębnić i często jedynym poziomem, do którego dochodzimy, jest ofiarność.
Często mówimy, że czujemy, że możemy pomóc. Czy jednak pomoc zostanie przyjęta? Niekoniecznie – pomoc może być odebrana jako ujma. Druga osoba może sobie pomyśleć, że jest gorsza i zależna od osoby ofiarowującej pomoc. Przyjmowanie pomocy może obniżać samoocenę osoby, której pomagamy. Pomoc może być odebrana jako sugestia, że my coś potrafimy lepiej. Pomagając, możemy uwypuklić słabości drugiej osoby.
Mniej chętnie proszą o pomoc mężczyźni. Kobiety mają większą łatwość proszenia o pomoc, jest to też bardziej akceptowane społecznie. Dzieci do pewnego okresu życia szukają pomocy bardzo chętnie, natomiast po ósmym roku życia zaczynają się orientować, że proszenie o pomoc może zostać źle odebrane. Wyjątkiem jest okres między 2 a 3 rokiem życia, gdy dzieci zdobywają samodzielność i nie chcą, aby im pomagać.
Niechętnie proszą o pomoc ludzie starsi, po 60. roku życia, gdyż nie chcą być uznawani za osoby zniedołężniałe.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.