Reguły wpływu społecznego cz 1

Reguła wzajemności
Jeśli coś od kogoś dostajemy, to jesteśmy zobligowani do oddania – czyli musimy się odwdzięczyć. Dzięki tej regule rozwinęła się nasza cywilizacja – mam czegoś więcej to dam, ale liczę, że ktoś później coś mi da. Ta reguła daje nam dobre funkcjonowanie społeczne.
Jeżeli mamy dług, to dla nas jest to często dyskomfortem. Ten ciężar nie jest widoczny tak bardzo w relacji rodzic-dziecko.
Przykłady działania reguły wzajemności:
– sekta Hare Krishna – zaczęli działalność w USA w latach 1970-tych, potrzebowali dużo środków na budowę świątyń, zgromadzili ogromny majątek, bazując na regule wzajemności – wybierali sobie miejsca, gdzie ludzie najbardziej się spieszą. Dawali delikwentowi kwiatek i oczekiwali czegoś w zamian (w domyśle $$$)
– urok darmowej biedronki w hipermarkecie – spróbuj czy ci smakuje, ale głębszy sens: coś dostałeś, najadłeś się, nawąchałeś, to może wypadałoby coś kupić?
– działanie łapówki – dostałeś pieniądze, zrewanżuj się
– wysyłanie kartek z życzeniami – najczęściej odpowiadamy
– plaga ludzi myjących szyby – co z tego że nie prosiłeś, przyszedłem, umyłem szybę, zapłać
– Amway – zostawiali u klientów kuferki z próbkami, jak ktoś skorzystał z dużej części próbek to odczuwał potrzebę zapłaty
– dziewczyna na parkingu w USA prosiła o pomoc w uruchomieniu samochodu, jak dziękowała to padło „Jak będę mogła to się odwdzięczę”, innym razem spotkali się i facet się przypomniał – nie miał czym pojechać na uczelnię, dziewczyna dała mu swój samochód… i się go pozbyła, bo synek go rozwalił po drodze, nawet nie miał prawa jazdy

Kategorie: Bez kategorii

Możliwość komentowania została wyłączona.