Reguły sterujące operacjami umysłowymi:
– algorytmy – powtarzanie określonych kroków w celu osiągnięcia zawsze tego samego wyniku, np. przepisy technologiczne, kulinarne, regułki matematyczne
– heurystyka – drogi na skróty, operacje myślowe, przybliżone sposoby postępowania, np. leżenie w łóżku gdy jesteśmy chorzy – może pomóc, ale nie musi
Podstawowe strategie heurystyczne:
– kroczenie wstecz – najpierw sprawdzenie wyniku a dopiero potem próba rozwiązania np. matematycznego
– poszukiwanie analogii między różnymi problemami
– dzielenie dużego problemy na mniejsze etapy pośrednie
Przeszkody w rozwiązywaniu problemów:
– rodzaj nastawienia:
– nastawienie umysłowe – gdy nie potrafimy zmienić naszego postępowania z jakąś sprawą
– fiksacja funkcjonalna – gdy nie potrafimy wyjść poza coś, do czego jesteśmy przyzwyczajeni
– ograniczenia nałożone samemu sobie – gdy np. wmawiamy sobie, że czegoś nie umiemy
– brak wiedzy, informacji
– brak zainteresowania
– brak motywacji
– niskie poczucie własnej wartości
– stres
Rodzaje myślenia:
– produktywne – gdy dla nas samych dochodzimy do wniosków
– reproduktywne – gdy wykorzystujemy wiedzę uprzednio zdobytą do rozwiązywania zupełnie innych zadań
– twórcze
Homo ludens – człowiek potrafi znajdować przyjemność w rozumowaniu, znajdowaniu rozwiązań sytuacji zabawnych, przykrych, itd. Najbardziej zadziwiające w naszej zdolności myślenia jest to, że potrafimy nie tylko rozwiązywać problemy, ale też analizować sam proces myślenia.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.