Zależność efektywności działania od intensywności motywacji została opisana przez prawa Yerkesa – Dodsona:
– musi być odpowiedni poziom pobudzenia, aby nasza efektywność działania była optymalna. Intensywność motywacji z czasem rośnie dalej, sppada natomiast efektywność. Po przekroczeniu tego optymalnego poziomu zaczynamy gorzej funkcjonować. Zarówno niższy jak i wyższy od optymalnego poziom pobudzenia upośledza sprawność wykonania celu.
– im trudniejsze zadanie i im większe wyzwanie i im mniej pewnie się czujemy, tym szybciej osiągniemy poziom optymalny, szybciej osiągamy spadek jakości naszego działania
Te prawa działają głównie przy motywacji wzbudzonej przez kogoś innego.
Próbowano sklasyfikować rodzaje motywacji:
– praktyczne – pozytywne, zewnętrzne, uczenie się, jest jako droga do osiągania wartości o charakterze praktycznym, użytecznościowym
a/ cele związane z przyszłością:
1. Uzyskanie pracy, zdobycie zawodu
2. Zabezpieczenie swojej przyszłości
3. Zdobycie wykształcenia (świadectwo, dyplom – jako przepustka do p. 1-2)
4. Uzyskanie pracy, odpowiedniego poziomu materialnego
5. Założenie rodziny i zapewnienie jej utrzymania
b/ cele związane ze szkołą
– osobowościowe – motywacja związana z systemem wartości i wiedzą każdego człowieka na własny temat. Uczenie się dla siebie, poczucie własnej wartości, dla własnych ambicji, rozwoju, najbardziej trwały i skuteczny rodzaj motywacji
– związane z pozytywnymi emocjami – czynność uczenia się lub jej przedmiot związane są z pozytywnym przeżyciem, satysfakcją, pasją. Bardzo skuteczna “samonapędzająca się” motywacja w połączeniu z osobowościową tworzy tzw.motywację samoistną – najbardziej trwał a i efektywną.
– społeczna – realizowaną wartością jest dobro innego człowieka lub grupy społecznej, np. uczę się by rodzice byli dumni, by pomagać innym, być podatnym w społeczeństwie.
– związane z zewnętrznym obowiązkiem – motywacja jest odczuwana jako przymus, skłonienie do działania wynika z ingerencji osób z zewnątrz. Bardzo mało skuteczny rodzaj motywacji. Bardzo często za tego rodzaju motywacją kryje się lęk.
– lękowa – związana z przeżywanym lękiem, motywacja “nie wprost”, bardzo niska i mało efektywna
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.