Nie mamy jednego obrazu swojej osoby, który prezentujemy wszystkim. W momencie zmiany sytuacji zmienia się sposób prezentowania naszych umiejętności, atutów, wartości. Tworząc wizerunki, selekcjonujemy informacje (selekcja taktyczna), które pokazujemy w określonym środowisku czy sytuacji.
Czasem chcemy wywrzeć złe wrażenie. Szczególni dotyczy to szefów – uważają, że “mocny” wizerunek pozwoli na utrzymanie dyscypliny. Można też budować wizerunek osoby niezainteresowanej, niechętnej, np. ziewając, patrząc na zegarek. Bardzo typowe jest czasami prezentowanie własnej niekompetencji, co ma zwalniać z wykonywania pewnych zadań (ryzyko jest takie, że z taką oceną wyjdzie się dalej, poza dom). Czasami można zaprezentować bezradność w celu uzyskania pomocy.
Taktyki autoprezentacyjne:
– Atrybucyjna – zamierzone do zakomunikowania, że posiadamy pewne cechy
– Rekuriacyjna – zaprzeczane czemuś
Opisywanie siebie:
– werbalny opis
– opowiadanie innym o sobie
– CV
– list otwarty
Autopromocja matrymonialna
Zgrabna, atrakcyjna blondynka, czuła, o dobrym sercu, elegancka, 44/163/57 pozna Pana z klasą i kasą, biznesmena. Oszuści i drobnociułacze, proszę nie dzwonić. Tylko poważne oferty.
Mam 28 lat. Poznam sympatyczną, zgrabną dziewczynę w wieku do 27 lat. Odpiszę na każdy list z Pomorza i Małopolski. Dziewczyny bezrobotne, grube, ze wsi i i dziećmi, proszę nie pisać.
Atrakcyjny, wolny, 41/180/89, włosy ciemnoblond, niepalący, solidny, rozważny, wykształcenie średnie, złotnik, własne mieszkanie, dobre warunki, poślubi szczupłą, zgrabną panią 24-27 lat.
Skoro już tutaj zajrzałeś / zajrzałaś / zajrzałoś, to pewnie dlatego, że interesujesz się psychologią i wszystkimi związanymi z nią kwestiami. Pozwól, że w tej notce (pewnie będzie trochę długa…) podsumuję krótko, jakie informacje poznasz, czytając notki. Są to krótkie pisemne wykładziki, podzielone na części i kategorie według tematów, tak żeby ułatwić ci przebrnięcie przez ten cały ogrom materiału.
Psychologia jako praktyka społeczna: co to jest psychologia potoczna, jakie są jej cechy (wiedza gorąca, wiedza zimna, itd.), co to jest dusza, psychika (co to znaczy, że człowiek jest jednością psychofizyczną?), czym zajmuje się psychologia społeczna, co to jest i jak rozumiemy pojęcie sytuacji społecznej
Wpływ społeczny: co to jest, kiedy mamy z nim do czynienia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną, jakie potrzeby są zaspokajane w obecności innych osób, jakie są reguły wpływu społecznego (wzajemności, autorytetu, niedostępności, wzbudzania sympatii, społeczny dowód słuszności), jakie są zalety i niebezpieczeństwa automatycznego reagowania, jak brzmi reguła wzajemności, zasada kontrastu, przykłady działania reguły wzajemności, co wzmacnia chęć korzystania z przykładu innych osób (społeczny dowód słuszności). Reguła konsekwencji – dlaczego lubimy ludzi konsekwentnych? Z czym kojarzy się brak konsekwencji? Dlaczego deklaracja na piśmie ma większą moc? Brzmienie reguły niedostępności. Eksperyment Milgrama (w regule autorytetu). Reguła lubienia i sympatii. Po co mówimy innym komplementy? Czy je lubimy, czy umiemy ich słuchać? Pozytywne skojarzenia w budowaniu wzajemnej sympatii / antypatii.
Komunikacja społeczna: na czym polega proces porozumiewania się? Dlaczego ludzie chcą komunikować się ze sobą? Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i kompetencji językowej. Co to znaczy, że skutecznie potrafimy się porozumiewać? Rodzaje komunikacji (werbalna i niewerbalna). Dlaczego zachowała się komunikacja niewerbalna i do czego służy? Funkcje komunikacji niewerbalnej. Co to znaczy, że jest naruszona czyjaś przestrzeń osobista? Co to jest przestrzeń osobista? Funkcje języka. Rodzaje wypowiedzi (dyrektywy, stwierdzenia). Dlaczego intencja i interpretacja powinny być zgodne w komunikacji werbalnej? Rozumienie pojęcia komunikowania wprost. Cechy komunikowania pośredniego. Umiejętność słuchania. Jakie są cechy charakterystyczne tego, że porozumiewamy się między sobą? Pojęcie ujawniania siebie w rozmowie, czym ryzykujemy kiedy o sobie mówimy, itd. Co to jest niewinne kłamstwo i kiedy je stosujemy? Jakie są konsekwencje kłamstwa?
Autoprezentacja: na czym polega, w jakich sytuacjach ją stosujemy, po co to robimy? Czy autoprezentacja jest dobra czy zła? Kiedy przestajemy o nią dbać, od czego to zależy? Taktyki autoprezentacyjne i techniki autoprezentacyjne – umieć wymienić i podać przykłady sposobów na stworzenie własnego wizerunku. Co to jest norma skromności? Porażki autoprezentacyjne, zakłopotanie.